Første forsøg ved læring
FEJL, FEJL, FEJL, FEJL og lær
Vi lever i en verden, hvor det at fejle har en negativ tone. Det vil vi elske at være med til at ændre.
Vi mener, at det er at fejle, er en yderst vigtig del af læring. Når du fejler, lærer du, hvad du ikke skal gøre, og den viden er uvurderlig. Men vigtigere, hvis du er bange for at fejle, før du har rent faktisk har fejlet, så vil du stoppe dig selv fra overhovedet at prøve på at lære nyt.
Hvis vi sættes i en situation, hvor noget er svært, kan vi enten vælge at stikke af eller blive og øve os. "Flugten" vil altid være det nemme valg (eller i hvert fald den mindst ubehagelige for hjernen), og vil derfor være det automatiske valg.
Dette hænger sammen med, at vi har lært hjernen, at det er farligt at fejle - og når hjernen (amygdala) opsnuser, at der er fare på færde, vil den gør alt for at overleve.
Så lav fejl og snak om dem med dit barn, gerne hver dag. Det er okay at fejle - det er mere end okay, det er menneskeligt.
Vi ønsker ikke at lade vores børn vokse op og være bange og ikke tro på sig selv. Vi ønsker, at de har oplevet at fejle, og at de ikke er bange for at prøve igen. Vi ønsker børn, som ved, at det er okay at fejle. Og vi bør vise dem vejen, vis dem nysgerrighed på livet istedet for frygten for at fejle.